KASTEEL VAN GAASBEEK
GAASBEEK • GEBOUW
Een eerste versterkte burcht werd in het midden van de 13e eeuw opgetrokken om Brabant te beschermen tegen invallen uit Vlaanderen en Henegouwen. Dit slot werd echter verwoest in 1388. De heropbouw, waarvan een aantal buitenmuren nog te zien is, duurde twee eeuwen. Tijdens het eerste kwart van de 17e eeuw liet Renaat van Renesse een Franse tuin, een barokpaviljoen en een kapel optrekken in het domein. In 1695 werd een kasteelvleugel in puin geschoten door de troepen van Lodewijk XIV. Van 1887 tot 1897 werd het slot grondig gerestaureerd in neostijl en werd het huidige uitzicht bepaald. Hiervoor deed markiezin Arconati Visconti een beroep op architect Charle Albert. Ook het interieur werd volledig heringericht.

COLLECTIE
Het museum ontstond door toedoen van de laatste adellijke bewoonster. Vermits zij geen nazaten had, schonk zij het domein met kasteel en inboedel in 1921 aan de Belgische staat. In 1924 werd het kasteel als museum voor het publiek opengesteld. Sinds 1980 is het eigendom van de Vlaamse Gemeenschap.
De collectie bestaat uit de historische inboedel zoals die overgedragen werd door de schenkster. De kern gaat terug tot de familie Scockaert de Tirimont en bleef door vererving in de familie bewaard. Het leeuwendeel van de verzameling is echter aangekocht door markiezin Arconati Visconti die van het slot een museum van de renaissance wou maken. De stukken die zij verwierf, situeren zich dan ook grotendeels in de vijftiende en zestiende eeuw.

PARFUMS SANTA MARIA NOVELLA
Om de intensiteit van het kasteelbezoek te versterken, worden historische parfums gebruikt, volgens eeuwenoude recepten vervaardigd door de eerbiedwaardige Officina Profumo - Farmaceutica di Santa Maria Novella. Deze Florentijnse apotheek werd in 1221 door dominicanen gesticht en elk product vertelt een uniek verhaal. Het Aqua della Regina parfum werd bijvoorbeeld gecreëerd voor de Franse koningin Caterina de' Medici en ook het wereldbefaamde Eau de Cologne werd hier gecreëerd. Maker Giovanni Paolo Feminis verhuisde naar Keulen in 1725 en gaf zijn product deze naam ter ere van de stad waar hij woonde. De geuren hullen de zalen in een sfeer van mysterie en sensualiteit.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Kasteel van Gaasbeek