MUSEUM ARNOLD VANDER HAEGHEN
GENT • Het Kabinet Maeterlinck, het Chinees Salon en het Hotel dHane-Steenhuyse zullen onder begeleiding van een gids samen bezocht kunnen worden, zowel in groep als individueel. Groepen (ook scholen) worden rondgeleid op donderdag in de voor- of de namiddag. Individueel bezoek kan op vrijdag en op zaterdag. Reservatie noodzakelijk.

Dit prachtige patriciërshuis werd in 1746 gebouwd. In 1771 werd het gekocht door J. Clemmen, de eerste Gentse 'textielbaron', die de voorgevel liet voltooien in een classicistische Lodewijk XV-stijl, met een breed middenrisaliet onder een driehoekig fronton. Hij werd opgesmukt met draperieën onder de vensters en beeldhouwwerk boven de balkondeuren in barokstijl. De smeedijzeren balkons en de koetspoort in de linkertravee getuigen al van het classicisme. Een van de salons heeft een wandbekleding van Chinese zijde; in het trappenhuis zijn muurschilderingen uit de 18de en 19de eeuw bewaard.

Clemmen had ook een vleugel achteraan laten bijbouwen, waar hij een katoendrukkerij oprichtte. Aan de kant van de tuin heeft die een bepleisterde en beschilderde lijstgevel met een bekronend fronton. De begane grond is geopend door brede, steekboogvormige poorten.

In 1815 was Wellington te gast in dit pand, om van hieruit Lodewijk XVIII gade te slaan die in het tegenoverliggende Hotel d'Hane Steenhuyse verbleef. In 1836 werd het eigendom van de drukkersfamilie Vander Haeghen, die het aan de stad schonk.

Kabinet Maurice Maeterlinck
Op 9 november 1911 kende de Zweedse Academie de Nobelprijs Literatuur voor dat jaar toe aan de Gentenaar Maurice Maeterlinck. Honderd jaar later gedenkt Gent die bijzondere onderscheiding met de openstelling van het vernieuwde Kabinet Maurice Maeterlinck in het Museum Arnold Vander Haeghen. Het originele kabinet dateert uit de late jaren 70 van de vorige eeuw en beantwoordde zowel qua inhoudelijke samenstelling als qua materiële uitvoering niet langer aan de hedendaagse normen die voor een literair museum gehanteerd worden. De conservator van het Maeterlinckkabinet, Joris De Zutter, ontwierp onder de titel Een odyssee naar de stilte een nieuwe samenstelling, die opgehangen werd aan Maeterlincks achtereenvolgende en talrijke verblijfplaatsen en die via dat parcours Maeterlincks literaire ontwikkeling schetst. Tentoonstellingsbouwer en museuminrichter Madoc zorgde voor de materiële realisatie.

Museum Arnold Vander Haeghen
Veldstraat 82
9000 Gent

Groepen en scholen : Reservatie vooraf noodzakelijk bij BoekjeBezoek, tel. 09 269 87 50, e-mail boekjebezoek@gent.be
Kostprijs voor groepen: 85 euro (gids en toegangsprijs inbegrepen)
Kostprijs voor scholen: 70 euro

Individuelen : verkoop tickets vooraf noodzakelijk bij: vzw Uitbureau
Gent, Veldstraat 82 B, 9000 Gent, uitsluitend via tel. 09 233 77 88.
1 rondleiding op vrijdag en 1 rondleiding op zaterdag, aanvang telkens
om 14.30 uur
Kostprijs: 6 euro per persoon (gids en toegangsprijs inbegrepen)
Kinderen t.e.m. 18 jaar: gratis