PROVINCIAAL MUSEUM CONSTANT PERMEKE (PMCP)
JABBEKE • Van kunstenaarswoning...

Het Museum Constant Permeke is ingericht als herdenkingsmuseum aan een van de grootmeesters van het Vlaams expressionisme: Constant Permeke (1886-1952). De collectie van het museum telt meer dan 150 kunstwerken, waaronder 80 schilderijen. Permeke beheerste echter allerlei technieken, van tekenen tot sculptuur. In dit museum wordt het bijna volledige sculpturale werk naast tal van grote tekeningen en enkele persoonlijke documenten en voorwerpen van de kunstenaar tentoongesteld. Je vindt er ook werk van Permekes vrienden Frits Van den Berghe, Oscar Jespers en Henri Puvrez alsook van zijn vader Henri Permeke en zijn schoonzoon Pierre Devos.

....tot museum

Het Museum Constant Permeke is ondergebracht in het huis Â'De Vier Winden Â', dat in 1929 door de kunstenaar zelf werd gebouwd. Constant Permeke verbleef er tot aan zijn dood in 1952. Acht jaar later werd het door de Provincie West-Vlaanderen aangekocht en heringericht als herdenkingsmuseum. Daardoor bleef een belangrijk gedeelte van het werk van Permeke bij elkaar. Zijn ateliers en zijn woonvertrekken zijn nu toegankelijk voor het publiek. In 1997-1998 kreeg het beeldhouwatelier er een tentoonstellingszaal bij, zodat meer ruimte vrijkwam voor het presenteren van de grote schilderijen. Het jaar daarop is de ontvangstruimte volledig herdacht en bemeubeld door Emiel Veranneman, een neef van Permeke.Enkele jaren geleden werd de tuin in zijn oorspronkelijke vorm heraangelegd.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Provinciaal Museum Constant Permeke