SINCFALA - MUSEUM VAN DE ZWINSTREEK
KNOKKE-HEIST • KINDEREN
Terwijl je het museum bezoekt, kunnen de kinderen tussen 6 en 12 jaar het museum op eigen houtje ontdekken. Tussen 27 juni en 31 augustus is er de zoektocht 'De Schatten van Vlieg' en tal van spellen. Voor de kleintjes zijn er doorgaans inkleurtekeningen en puzzels.

OUD SCHOOLGEBOUW
Het Oud Schoolgebouw ligt aan de basis van wat Sincfala, Museum van de Zwinstreek op dit ogenblik is. In dit beschermd gebouw vind je presentaties over het vroegere (Heistse) vissersleven aan boord en aan wal.
In de grote zaal op de gelijkvloerse verdieping worden tijdelijke tentoonstellingen ingericht.
Op de eerste verdieping begint het verhaal van de visserij. Een pleintje evoceert wonen in een klein vissershuis. Op de overloop naar de verschillende zalen komen lapnamen (bijnamen), geloof en bijgeloof en spreuken met als thema visserij aan bod. In een ingerichte vissersklas leer je meer over het onderwijs van toen. Een cafeetje laat zien hoe een visser zich ter ontspanning deelnam aan het verenigingsleven.
Op de tweede verdieping (laag- en hoogzolder) komt de evolutie van de visserij een bod en is er een educatieve ruimte waar zowel individuele kinderen als scholen aan het werk kunnen.

BEZOEKERSCENTRUM
In het Bezoekerscentrum (geopend in 2006) ontdek je op een multimediale wijze het verhaal van de boeiende en verrassende geschiedenis van 2000 jaar Zwinstreek, de regio waarvan de gemeente Knokke-Heist deel van uitmaakt.
In een klein gezellig filmzaaltje zorgt een animatiefilm met het been van een mammoet als rode draad en het mannetje Fonske en zijn schaap in de hoofdrolvoor een (grappige) introductie. Aansluitend volgt een overzichtelijke uitleg over de evolutie van het landschap. Vanaf de 11de eeuw neemt de bevolking sterk toe en is er nood aan meer landbouwgrond. De inpoldering begint. Door het ontstaan van het Zwin als natuurlijke geul landinwaarts tot aan Damme ontstaan kleine zwinhavens. Een aantal oorlogen dompelt Zwinstreek vanaf het midden van de 16de eeuw in een diepe crisis. De fortenbouw viert hoogtij.
Na de Tachtigjarige Oorlog is het heropbloeien van landbouw en lokale visserij mogelijk. Vanaf het einde van de 19de eeuw verandert het gezicht van de kuststreek aanzienlijk, vooral door de urbanisatie van duin, schorre en slikke. Door de opkomst en de bloei van het toerisme evolueert de Zwinstreek tot wat de regio nu is.

MUSEUMTUIN
De Museumtuin is een volwaardig deel van de site en is ingericht met een reeks typische elementen uit de Zwinstreek.
Blikvanger in de tuin is de houten garnaalschuit Jessica, gebouwd in 1935 en toen gedoopt als Camille-Raymond (O 32). Verschillende type ankers geven een beeld van het nut van dit bekend en belangrijk uitrustingsstuk. Een reeks grenspalen typeert het historische "grenskarakter" van de streek. Een veldoven herinnert de museumbezoeker aan het bestaan van deze industrie in de regio.

Bron: UiTinVlaanderen.be

mail ons